Ja, ik denk dat het fraudegevoelig is. Vooral omdat er geen mogelijkheid is om blanco te stemmen. Dat wil zeggen: blanco stemmen is niets invullen.
Wat dus ook betekent dat iemand, met wat ervaring als amateur-goochelaar, prima in staat is de blanco formulieren te voorzien van een stem op zijn of haar voorkeur-partij. Met de toevoeging hierboven ben ik het uitdrukkelijk niet eens. Het doet er niet toe hoeveel valse stemmen een stembureau zou kunnen produceren. Het moet gewoon niet kunnen.
Er moet dus minimaal een mogelijkheid op het stemformulier komen om blanco aan te kruisen met het rode potlood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen alle 500 stemmen vorige keer waren er maar 2 blanco!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de andere 15 misschien door een handige medeteller zijn aangepast? Het moet gewoon niet kunnen, dat is mijn punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat was niet mogelijk want we deden het tellen open en bloot twee aan twee midden in een aula. Voor je door hebt dat een formulier geen rood vakje hebt heeft de ander dat ook al gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb goede goochelaars heel veel dingen zien doen die niet mogelijk zijn, recht onder mijn ogen.
Maar hoe het ook is: een mogelijk om blanco aan te kruisen, zou alle verwarring wegnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Willem heeft zeker een punt. en is uitvoerbaar. wat kunnen we hier mee?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is precies mijn punt. Het is uitvoerbaar. Ik heb een klacht ingediend bij de Kiesraad en zelfs geen antwoord gekregen tot nog toe.

Andere antwoorden (3)

Doen de leden van het stemburo. Daar kan elke nederlander zich voor opgeven (onder bepaalde voorwaarden). Fraudegevoelig is het niet daar alles in het openbaar wordt geteld. Bovendien worden de stemburo's wel zo in elkaar gezet dat bijv niet een hele familie stemburootje gaat spelen. Er is dus diversiteit binnen de leden en die corrigeren elkaar onderling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In marle overijssel gebeurde alles in een huiskamer. sbs had hier een reportage over bij hvn.
Ik heb het vorig jaar gedaan, ik werd betaald door een uitzendburo en verder waren er nog een stuk of 3/4 mensen die de hele dag bij het stemmen waren geweest (ik was er alleen voor het tellen).

Je telt met z'n allen en je controleert elkaar ook. Tellen gaat volgens een vastgesteld schema (eerst dit, dan dat). Toen er iets niet klopte (het totale aantal klopte niet met de opgetelde aantallen per partij) hebben we na een beetje hertellen het bijltje erbij neergegooid en die 2 teveel maar weggestreept.

Je krijgt het niet voor elkaar met een stuk op vijf onbekenden om extreem fraude te plegen maar als je het eens bent met elkaar kun je wel een paar stemmen teveel of te weinig wegstrepen. Dit komt wel weer boven als er een hertelling wordt gedaan!

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder: hoeveel fraude denk je dat je voor elkaar kunt krijgen met de stemmen van 1 stemburo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het totaal oneens met de toevoeging. Het moet gewoon niet kunnen. Met dezelfde redenatie kun je ook zeggen 'waarom zou je in Godsnaam nog gaan stemmen, wat denk je dat het verschil is van die éne stem van jou?'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat het moet kunnen? Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn? Stel dat je het wilt dan kun je met die paar personen in 1 stembureau niets aanvangen. Als je opeens komt met 500 stemmen voor de PVV gaan ze echt wel een hertelling doen. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat alles kan, dus ook fraude als je dat zou willen maar dat je daar weinig mee bereikt als ze het niet al zouden ontdekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De basis van dit hele stemsysteem is dat we er enorm voorzichtig en zorgvuldig mee omgaan. Ik bedoel het echt niet persoonlijk, dus vat het alsjeblieft ook niet zo op, maar er zijn twee mensen totaal voor niks een kwartier eerder uit hun bed gekomen, omdat jullie bij het tellen er twee tekort kwamen (of teveel hadden) en die maar gewoon hebben weggestreept.
Ik woon in Hongarije.
Ik moet naar Budapest om te stemmen. 165 kilometer heen, en 165 kilometer terug. Stel je voor dat er daarna iemand zegt 'ach, laten we die ene die we te kort komen maar wegstrepen, anders moeten we weer alles overnieuw tellen'...
Maar ik neem je niks kwalijk hoor, ik weet dat het zo gaat.
Die stemcomputer, dat was gewoon een beter idee als het waterdicht geweest zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap nog steeds niet hoe je het niet eens kan zijn met een feit... verder, je kunt uren en uren tellen maar als je na een hertelling de fout niet vindt stop je er gewoon maar mee. Net wat je zegt: zo gaat dat nu eenmaal en dat geef ik als voorbeeld.
Alle stembureauleden (benoemd door de gemeente) tellen na 21.00 u. de stemmen, eventueel (indien nodig bij een wat groter district) gesteund door extra aangestelde tellers.
Zolang er wordt gestemd met een stembiljet waarop je met een rood potlood een rondje voor een kandidaat moet rood kleuren is er tijdens de telling altijd een zeer kleine kans op fraude. Het kan zo zijn, dat een van de tellers stiekem een rood potlood in zijn hand verbergt om tijdens het tellen biljetten ongeldig te maken, maar omdat de telling openbaar is (kiezers mogen bij de telling aanwezig zijn) is die kans erg klein. Als er bij een bepaald stembureau extreem veel biljetten ongeldig zijn valt dat op, omdat het er normaal hooguit 1 of 2 zijn. Blanco stembiljetten zijn nog zeldzamer en als je daarop zelf als teller een rondje roodkleurt zal dat niemand opvallen. Maar, inderdaad, de kans is aanwezig hoewel minimaal.
Het tellen moet overigens snel gaan i.v.m. de tijd, zodat je nauwelijks tijd heb om je stiekeme rode potloodje te hanteren, alles wordt minimaal 2 keer geteld en bij extremiteiten wordt aan de bel getrokken.